Ligging
Beernem
Opdrachtgever
Infrabel - TUC RAIL
Start der werken
05/2017
Einde der werken
07/2021

Vernieuwing en aanleg nieuwe perrons, spoorbedding, bovenleiding en onderdoorgang
Omgevingswerken
 

Deze opdracht bestond uit de vernieuwing en de aanleg van twee extra perrons en bijhorende spoorbedding en bovenleiding aan de drukke en belangrijke stopplaats Beernem. Deze extra perrons dienden voorzien te worden in het kader van de spoorverbreding van twee naar vier sporen op de lijn 50A tussen Gent en Brugge. Gezien de extra sporen en perrons was ook een vernieuwing van de bestaande onderdoorgang in het station Beernem noodzakelijk. Hiertoe werd tijdens een totale lijnonderbreking de twee bestaande sporen opgebroken en werd tussen de twee met damwand beschoeide bouwputten een nieuwe geprefabriceerde betontunnel ingeschoven. Tijdens deze lijnonderbreking voerden we ook de spoorwerken voor de opbraak en heraanleg van de sporen uit.

Volgend op de realisatie van de nieuwe ondergang konden nadien de aansluitende helling- en trappencomplexen aangelegd worden waarna de perrons integraal vernieuwd werden. Na de aanleg van de tunnels en de vernieuwing van de perrons werd ook de volledig bedding over 2,5 km klaar gemaakt voor aanleg van het 3e en 4e spoor. Hiervoor werden diverse afwateringsvoorzieningen geplaatst, werden alle kabelwerken uitgevoerd en werden waar nodig geluidschermen voorzien zodat de hinder voor de buurtbewoners beperkt wordt.

Daarnaast stonden we ook in voor de omgevingswerken, waaronder de aanleg van een parking, bushalte, onderdoorgang voor het autoverkeer en het bouwen van een fietspunt.