Aalter-Beernem Afschaffing overwegen

Ligging
Aalter-Beernem
Opdrachtgever
Infrabel
Start der werken
06/2015
Einde der werken
06/2017

Afschaffen overwegen en vervangen door brug (KW10) en fietsers- en voetgangerstunnels (KW11, KW15 en KW17)

Tussen 2015 en 2017 realiseerden we voor dit project de constructie van een brug, drie onderdoorgangen en de aanleg van de aansluitende wegen. Dit project kadert in de ambitie van Infrabel om de drukke L50A tussen Gent en Brugge te ontdoen van alle risicovolle overwegen. Dankzij deze verwezenlijkingen kon men vier bestaande overwegen afschaffen en vervangen door één brug (KW10) en drie onderdoorgangen (KW11, KW15 en KW17).

De drie onderdoorgangen werden allemaal op de werf zelf geprefabriceerd. Tijdens een weekend waarin het spoorverkeer onderbroken werd, schoven we de tunnels via een vijzeloperatie in op hun definitieve locatie. Nadien legden we de hellingen aan, om vervolgens de nieuwe fietspaden in de tunnel af te werken. Zo creëerden we meteen drie nieuwe conflictvrije onderdoorgangen. Met dit project toonde STADSBADER CONTRACTORS aan dat het een betrouwbare partner is voor de uitvoering van werken langsheen sporen die in dienst blijven, met inachtneming van alle veiligheidsrisico’s. Tegelijk bewezen we dat we erin slagen om kritieke operaties uit te voeren tijdens een beperkt tijdsbestek.

Architectonische brug te Nieuwendam Aalter

Hoofdoverspanning telt 35 meter, de twee kleinere overspanningen zijn circa 18 meter lang.
De architectonische pijlers werden met een op maat gemaakte bekisting gebetonneerd.
Tijdens een weekend van totale spooronderbreking tussen Gent en Brugge werden de 21 geprefabriceerde liggers ingereden en geplaatst met twee zware telescoopkranen.
Daarna kon de brug dankzij een perfect voorbereide bekisting ter plaatse gebetonneerd, nagespannen en afgewerkt worden, terwijl de sporen in dienst bleven.